برقراری انضباط مالی در کشور

خزانه‌داری کل کشور با انجام سیاست ها و اقداماتی مانند عدم استفاده از تنخواه‌گردان خزانه، طراحی مدل پرداخت اعتباری و شبکه اعتباری یکپارچه حسابهای بانکی دستگاه‌های اجرایی، پرداخت مستقیم به ذی‌نفع نهایی، پیاده سازی و استقرار سامانه مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه، انتشار اوراق مالی اسلامی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و تسویه تعهدات اوراق مالی اسلامی منتشره در مواعد مقرر بدون تأخیر، نقش مهمی در برقراری انضباط مالی در کشور و ایجاد شفافیت و کنترل نقدینگی داشته است.

در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای خزانه داری کل کشور می‌اندازیم: 

  •  تمرکز وجود در حساب واحد خزانه و کاهش تعدد حساب و شفافیت در پرداخت ها و تسهیل مدیریت مالی دولت
  • انتشار اوراق مالی اسلامی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و مجوزهای صادره.
  • تسویه تعهدات اوراق مالی اسلامی منتشره در مواعد مقرر بدون تأخیر
  • تامین مالی غیر تورمی دولت بصورت تامین نقدینگی موردنیاز دولت از طریق انتشار اوراق نقدی و تأمین مالی غیرمستقیم دولت از طریق انتشار و واگذاری اوراق غیرنقدی به اشخاص طلبکار از دولت
  • از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون مبلغ 230ر3 هزار میلیارد ریال اوراق نقدی و مبلغ 650ر1 هزار میلیارد ریال اوراق غیرنقدی منتشر شده است.
  • تسویه به موقع تعهدات دولت در حوزه اوراق مالی اسلامی منتشره با تضمین دولت منجر به افزایش جایگاه اعتباری اوراق دولت نزد فعالان بازار پول و سرمایه شده است. از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون مبلغ  394ر427ر4 میلیارد ریال (شامل مبلغ 680ر335ر3 میلیارد ریال اصل و مبلغ 802ر061ر1 میلیارد ریال فرع) تعهدات اوراق بهادار دولتی مورد تسویه قرار گرفته است.
  • طراحی و یکپارچه‌سازی سامانه های مرکز مدیریت بدهی تحت عنوان سامانه مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه (سمادنو)
  • ایجاد بستر یکپارچه برای مدیریت بدهی‌ها و مطالبات عمومی از طریق ثبت و گزارشگری الکترونیکی بدهی‌ها و مطالبات عمومی و بخصوص دولت و شرکت‌های دولتی، الکترونیکی کردن فرایندهای مرتبط با مدیریت انتشار، واگذاری و تسویه تعهدات اوراق مالی اسلامی و الکترونیکی فرایندهای تسویه و تهاتر و ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی‌شده در حوزه مدیریت بدهی‌ها و مطالبات دولت و شرکت‌های دولتی.
  • کمک به ارتقای شفافیت اطلاعات مالی از طریق احصاء، ثبت و گزارشگری الکترونیکی بدهی‌ها و مطالبات عمومی و بخصوص دولت و شرکت‌های دولتی از طریق زیر سامانه به طوری که تا پایان آذرماه 1402 بیش از 000ر180 فقره گزارش سه ماهه و سالانه از بیش از 5000 نقطه گزارشگری در سراسر کشور (ملی و استانی) دریافت شده است.
  • اجرایی کردن فرآیند رسیدگی به مطالبات ادعایی اشخاص از دولت (فاقد دستگاه اجرایی مشخص) و اعلام به مرجع رسیدگی برای تایید (حسابرسی) و تعیین ارقام قطعی بدهی دولت
  • ایجاد تحول اساسی در رویکرد نگرش و توجه به تامین بار مالی ناشی از تعهدات فرابودجه ای و فرادستگاهی دولت در حوزه های مختلف برنامه ریزی و سیاستگذاری دولت و مجلس و ضرورت توجه به بررسی و ثبت این نوع اقلام در سامانه کنترل تضامین و تعهدات دولت در سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص شناسه یکتای تعهدات موضوع حکم بند (ل) تبصره (۵) قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور
  • تهاتر بدهی و مطالبات دولت از طریق اسناد تسویه خزانه به طوری که در دولت سیزدهم اسناد تسویه خزانه به مبلغ 237.988 میلیارد ریال صادر شده است.
  • در اجرای بند (پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بدهی شرکت‌های دولتی به اشخاص متقاضی با مطالبات دولت از آنان به مبلغ 56.762 میلیارد ریال تهاتر شده است.
  • در سال 1402 نیز براساس ظرفیت قانونی مبلغ 150 هزار میلیارد ریال نیز پیش بینی شده که در سال جاری نیز در حال انجام می باشد.
  • ایجاد سامانه‌ اطلاعاتی مکان محور اموال غیرمنقول دولت (GIS)
  • تکمیل هوشمند سازی سامانه سناما با ایجاد کنترل‌های الکترونیکی
  • اجرای پروژه سیاست پرداخت اعتباری
  • اجرای پروژه سامانه رصد منابع عمومی
  • رونمایی از نظام پرداخت اعتباری به ذینفع نهایی برای پرداخت‌های بودجه‌ای دولت
  • عدم استفاده از تنخواه‌گردان خزانه، بر این اساس، در دولت سیزدهم برای اولین بار از ظرفیت ماده «24» قانون محاسبات عمومی کشور (تنخواه گردان خزانه) استفاده نشده‌است