شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی

شفافیت از رویکردهای اصلی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم بوده و در این راستا تلاش کرده است که به چالش قدیمی “تاریکخانه شرکت های دولتی” پایان دهد و با انتشار صورت های مالی و شفاف سازی عملکرد آنها، امکان نظارت 85 میلیون نفری بر آنها را برای نخستین بار محقق کند.

در این راستا، در ادامه سیاست شفاف ساری، برای مقابله با ناکارآمدی و فساد، در اواخر سال 1403 تعداد ۲۰۰۵ صورت‌ مالی شرکت های دولتی و عمومی در سامانه کدال منتشر شد.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سامانه کدال، برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرایی شده که 100 درصد  پیشرفت داشته است.

در سال 1401 تعداد یک هزار و 124 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورتهای مالی (پایان دوره و میاندوره‌ای) شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌های مشمول در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.

در سال 1402 نیز در راستای «ارتقای شفافیت مالی» ابتدا یک هزار  گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورتهای مالی شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌های مشمول در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت و اعلام شد که تا پایان سال تعداد صورتهای مالی منتشر شده به 2000 گزارش افزایش می یابد.

سیاست شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی تنها به انتشار صورت های مالی آنها محدود نشده و بر این اساس، تلاش شده با تدوین قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم، ابعاد مختلف فعالیت آنها در مسیر شفاف قانونی قرار گرفته و به افزایش کارایی آنها منجر شود.

در این راستا، برای اولین بار در تاریخ تدوین قوانین و مقررات شرکت‌های دولتی در راستای استقرار نظام حاکمیت شرکتی به‌عنوان عالی‌ترین چارچوب بنگاه‌داری، «دستورالعمل استقرار حاکمیت شرکتی» با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و ابلاغ شد.

همچنین برای اولین بار در دولت سیزدهم «آیین‌نامه انتظام بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مند سازی درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی» توسط وزارت اقتصاد تدوین و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور نهایی تصویب و ابلاغ شد.

در ادامه، برای اولین بار دردولت سیزدهم، دستورالعمل «همسان‌سازی و انطباق سرفصل‌های بودجه‌ای شرکتهای دولتی» تدوین و ابلاغ گردیده و همچنین برای اولین بار در دولت سیزدهم دستورالعمل «تطبیق بودجه مصوب و عملکرد» شرکتهای دولتی» برای اجرا ابلاغ شده است.

در راستای طرح شناسایی شرکت ‌های تحت کنترل وزارتخانه ها و زیرمجموعه های آن‌ها و انتظام بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مندسازی درآمدها و هزینه‌‌های شرکت‌های دولتی، اینفوگرافی (درختواره) شرکت‌های تحت کنترل 8  وزارتخانه و زیر مجموعه آنها، شامل 95 شرکت تحت کنترل وزارتخانه‌ها، تعداد 1703 شرکت تحت کنترل زیر مجموعه‌های وزارتخانه ها و تعداد  699  شرکت غیر کنترلی زیر مجموعه‌های وزارتخانه‌ها تهیه شده است.

طرح ایجاد امکان درج امضای الکترونیکی صورتجلسات مجامع عمومی شرکتهای دولتی نیز با هدف تسریع در گردش و اطلاع رسانی نسبت به تصمیمات دولت در مجامع عمومی این شرکتها و نهایتا افزایش شفافیت در این حوزه، در دست اجراست که انتظار می رود که به زودی نتایج عملی این اقدام قابل حصول باشد.

به ‌منظور جلوگیری از وقوع فساد در زمان بررسی صورتهای مالی شرکت‌های مشمول، در سال‌های 1401 و 1402 برای بیش از 886 شرکت مشمول آیین نامه، ابلاغیه «انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی» صادر شده است.