حضور وزیر اقتصاد در مراسم ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی در ریاض

مراسم ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی در ریاض شب گذشته روز یکشنبه (9 اردیبهشت ماه)با حضور فیصل بن بندر بن عبدالعزیز آل سعود فرماندار منطقه و محمد بن عبدالله الجدان، وزیر دارایی عربستان و وزرای اقتصاد کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی برگزار شد.

فرماندار منطقه ریاض در این مراسم گفت: این مناسبت تاریخی فرصتی است تا با هم از مسیر پربرکت گروه بانک توسعه اسلامی یاد کنیم.

وی افزود: در این زمینه، عربستان سعودی از کشورهای عضو می‌خواهد که به حمایت از این گروه ادامه دهند تا بتواند نقش خود را ایفا کند و خواسته‌های ملت‌های اسلامی را به عنوان عنصری اساسی و محوری در آینده برآورده کند

محمد بن عبدالله الجدان وزیر دارایی و رئیس شورای حکام گروه بانک توسعه اسلامی نیز در  این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که این بانک تصویری عملی از همبستگی کشورهای اسلامی ارائه می‌کند.

او افزود: پس از نیم قرن شاهد دستاوردهایی هستیم که این بانک به دست آورده است به لطف خداوند و سپس در نتیجه تلاش‌ها و حمایت‌های فراوان به دست خواهد آورد.

الجدان ادامه داد:  این گروه با توسعه ابزارها و روش کار خود به همگامی با تغییرات و تحولات ادامه می‌دهد تا زمانی که به یک گروه یکپارچه تبدیل شود تا راه‌حل‌های تأمین مالی را برای همه حوزه‌هایی که زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به کاهش فقر کمک می‌کند، ارائه کند. 

وی بر پایبندی قاطع عربستان به اصول همبستگی اسلامی و توسعه مشترک از طریق حمایت مستمر از گروه بانک توسعه اسلامی تاکید کرد و گفت: این کشور مفتخر است که مقر این بانک است و از همه کشورهای عضو که در موفقیت به دست آمده سهیم بودند تشکر می‌کند.

دکتر محمد الجاسر، رئیس گروه بانک توسعه اسلامی نیز در این مراسم گفت: گروه بانک توسعه اسلامی در پنج دهه گذشته حضور پررنگی در صحنه توسعه جهانی به ثبت رسانده است و ارزش کل پروژه های تامین شده توسط این گروه از طریق بیش از 12 هزار پروژه در جهت خدمت رسانی به مردم از مرز 182 میلیارد دلار عبور کرده است. توسعه اجتماعی و اقتصادی صدها میلیون نفر در کشورهای عضو آن در 57 کشور و در جوامع مسلمان در سراسر جهان، به لطف حمایت  کشورهای عضو صورت گرفته است.

رئیس بانک توسعه اسلامی ادامه داد: مجامع سالانه گروه بانک توسعه اسلامی در سال 2024 به همه ما این فرصت را می دهد که در گذشته تامل کنیم و آینده خود را بیشتر رقم بزنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز که میهمان ویژه این مراسم بود در حاشیه این رویداد گفت وگوهای سازنده ای را با همتایان خود از کشورهای اسلامی به ویژه عربستان، قطر و امارات داشت.

او در پایان این مراسم در گفتگویی با خبرنگاران، بانک توسعه اسلامی را مهمترین نهاد مالی بین المللی بین کشورهای اسلامی دانست و پروژه های این بانک در حوزه های سلامت، بهداشت، انرژی و آموزش را اثر بخش توصیف کرد.

خاندوزی افزود: ایران به عنوان یکی از سه سهامدار عمده بانک توسعه اسلامی همواره در این بانک نقش آفرین بوده و امسال در همایش پنجاهمین سالگرد بانک توسعه اسلامی هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی کشورمان حضور فعالانه دارند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بانک توسعه اسلامی تنها نهادی است که به رغم تحریمهای ظالمانه آمریکا همچنان از محل اعتبارات بین المللی به طرح های عمرانی کشور ما کمک می کند بانک توسعه اسلامی است .