ثبت یک روز تاریخی در عرصه ورزش و خصوصی سازی کشور

امروز، با امضای قرارداد واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش غیردولتی، یک روز تاریخی به ثبت رسید؛ این رویداد آغازگر عصری جدید در عرصه ورزش کشور و روند خصوصی سازی خواهد بود.

ماجرای واگذاری این 2 باشگاه سابقه ای حدود 20 ساله دارد که با وجود تاکید قانون، به دلیل وجود دغدغه‌ها و نگرانی‌های متعدد تاکنون به سرانجام نرسیده بود.

چالش هایی مانند نامشخص بودن دارایی‌ها، زیان‌ده بودن، صورت‌های مالی غیرشفاف، بدهی‌های سنگین و ترس از سرنوشت مدیریت این باشگاه‌ها در آینده و… از جمله دغدغه هایی بود که همواره تلاش‌ها برای واگذاری را ناکام گذاشته بود، اما در مرحله جدید واگذاری سعی کردیم این نگرانی ها را برطرف کرده و عملکرد این باشگاه‌ها را شفاف کنیم تا مانعی در مسیر واگذاری آنها وجود نداشته باشد.

در ابتدای روند واگذاری باشگاه‌ها به ما می‌گفتند که “گوش ما پر است از این حرف ها؛ دولت‌ها فقط حرف می‌زنند اما کسی شجاعت و توان اجرای آن را ندارد.”، اما ما با همراهی رییس جمهور و تعامل دولت و وزارت اقتصاد با بدنه ورزش توانستیم این هدف را محقق کنیم.

ما ثابت کرده‌ایم که “دولت سیزدهم، دولت خاتمه پروزه های ناتمام است.” فرایند واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز از آن دسته پروژه های نیمه تمام بودکه ما آن را به پایان رساندیم.

ما در این فرایند واگذاری، علاوه بر مشارکت دادن مردم تلاش کردیم که شفافیت و انضباط مالی را نیز محقق کنیم؛ ما تلاش کردیم همه شرکت‌ها و باشگاه‌ها را از تاریکخانه ها خارج کرده و عملکرد آنها را در معرض دید و نظارت مردم و کارشناسان قرار دهیم.

نکته مهمی که در موضوع واگذاری‌ها بدان توجه داشته ایم، “مساله اهلیت خریداران” است؛ متاسفانه در گذشته، واگذاری‌های زیادی انجام شده اما به علت عدم توجه به صلاحیت و اهلیت خریدار، آنها دچار مشکل شده و حتی به مرحله تعطیلی نیز رسیده بودند، اما ما در واگذاری‌های جدید در دولت سیزدهم، حتما اهلیت و صلاحیت خریداران را احراز می‌کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

ما همچنین در واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس، تلاش داریم که مساله حق پخش تلویزیونی آنها را نیز حل و فصل کرده و دغدغه میلیون‌ها طرفدار آنها را که سالها ادامه داشته، برطرف کنیم.

مسیر سخت و پر دست اندازی را در ماه های گذشته پشت سر گذاشتیم تا موانع واگذاری سرخابی‌ها برطرف کنیم، اما نتیجه کار، موفقیت آمیز بود و خستگی را از تن همکارانم در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی درآورد.

ماه ها تلاش شبانه روزی، مذاکرات، رایزنی و تعامل بین زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد و وزارت ورزش با بدنه ورزش کشور، سرانجام نتیجه داد و یکی از آرزوهای دیرینه عرصه کشور تحقق یافت.

در این مسیر، “آیت الله رییسی” رییس جمهور محترم با دستورات لازم زمینه شتاب در اجرای این طرح را فراهم کردند. آقای “محمد مخبر” معاون اول محترم نیز با تاکید بر تعامل دستگاه‌های دولتی، کمک زیادی در تسریع این رویداد داشت.

ما تلاش کردیم که این اقدام را با کمترین حاشیه و در آرامش و با فراهم کردن بهترین شرایط انجام دهیم تا هم نگرانی‌های هواداران تیم‌ها برطرف شده و هم تهدیدات AFC از سر فوتبال ما کنار برود و بدین ترتیب این تیم‌ها که پیشانی و پیشران فوتبال کشور هستند با آرامش به کار خود ادامه دهند.

در نهایت، پس از ماه‌ها تلاش همکارانم در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی و تعامل وزارت ورزش، جامعه ورزش کشور امروز شاهد رویدادی تاریخی بود. پس از حدود 20 سال پیگیری، روز چهارشنبه (5 اردیبهشت‌ماه) قرارداد واگذاری باشگاه های پر طرفدار سرخابی بین سازمان خصوصی سازی و دو کنسرسیوم خریدار استقلال و پرسپولیس با حضور “سید حمید سجادی” وزیر ورزش و جوانان، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به امضا رسید.